Reizen Hiken Adventure Sneeuwwandelen

Wandelvakanties Trekkings Expedities

Hike, wandel, treks en expedities.

Begin je reis hier

17 Sep 2024

Nieuws van de Tadzjikistan Pamir groep

Korte reisberichten

30 augustus was het eindelijk zover, de deelnemers aan de Tadzjikistan - Pamir reis vertrokken van Schiphol naar de Pamir in Tadzjikistan. Ze sturen ons regelmatig korte berichten via de satelliettelefoon. Wil je de belevenissen van de groep volgen, houd dan dit nieuwsbericht in de gaten, we plaatsen regelmatig updates.

17 september
Gisteren zijn goed aangekomen in Vrang, na een mooie laatste wandeldag. Vandaag houden we wat rust en bezoeken de hotspring en de ruïne boevn de Wakhan corridor.

16 september
We zijn op weg naar ons eindpunt 'Vrang' en genieten van de lunch in het zonnetje.

15 september
We zijn met het hele team de verijsde pas overgestoken. Het weer was prima: zon met af en toe een mistique vlokje sneeuw. Nu zijn we in onze laatste tentnacht op 3878 meter. Wat een bijzondere dag!

14 september
We staan op 4507 meter met uitzicht op DE pas! Iedereen heeft er zin in!

13 september
Vandaag hebben we 1 van onze reservedagen gebruikt in de authentieke homestay, zodat we morgen uitgerust en fit naar de Vrang pas gaan. Het was een zalig dagje!

12 september
We zijn de hoogvlakte en pas overgestoken. Na een heldere maar koude nacht aan het meer, slapen we vannacht bij een familie in een fijne homestay. Misschien slapen we hier twee nachten, want niet iedereen is topfit om overmorgen de 5000 meter Vrang pas over te gaan.

10 september
Een welverdiende en zeer gewaardeerde rustdag in Bachor. We genieten van een warme douche, helpen met het hooien, bezoeken de school en kijken hoe Plov gemaakt wordt. Het leven hier is mooi maar rauw. De afgelopen dagen was het mooi weer met al koude nachten en dus vorst.

8 september
Het meer Zarojkul op 4510m is het onbetwiste hoogtepunt van het eerste deel van de trekking. Azuur blauw en omgeven door besneeuwde toppen en een gletsjer. De groep meldt dan ook: 'We dopen de reis om naar 'bergmeren vd Pamir'.  Vandaag liepen ze naar Kauk, lager en een favoriet plaats voor de Yaj kuddes.

6 september
Volop door de bergen trok de groep vandaag naar Zaurbek kamp op 4120m. In de zomer woont hier al tientallen jaren een herdersfamilie; bijzonder op zo'n afgelegen plek waar het vee het enige gezelschap is. De hoogte is merkbaar, maar alles gaat goed. Onze 14 bagage ezels zorgen nogal eens voor nachtelijk vermaak...

5 september
Varen over het Sarez meer op 3300 meter hoogte is een prachtige ervaring. Het meer is gevormd door een natuurlijke dam, die ontstaan is door een grote aanrdbeving. De weerspiegeling van de bergen in het azuurbaluwe meer vergeet je nooit meer. Wauw!

4 september
De eerste twee wandeldagen waren geweldig! We zijn gestart vanuit Barchidev en met een overnchting aan de richting zijn we vandaag naar het Sarez meer gelopen, waar we heerlijk (en koud) gezwommen hebben. Morgen varen we naar de overkant, waar we de ezels die omlopen weer zullen ontmoeten.

1 september
We zijn onderweg :-). Vandaag reden we naar Qalaii Khumb, een klein district stadje, en het einde van het geasfalteerde deel van de Pamir Highway.

31 augustus
Vannacht zijn we aangekomen in Dushanbe, de hoofdstad van Tadzjikistan. Na een paar uurtjes slaap trekken we eropuit en verkennen de stad met o.a. een bezoekje aan het historisch museaum en de Bazaar. We doen wat laatste inkopen en maken ons daarna op voor de jeeprit richting de Pamir, die morgenochtend start.

Nunatak
Karel van Manderstraat 112
2014VH Haarlem
KVK nr. 94331715

telefoon: 085 058 0023
e-mail: info@nunatak.nl
Onze website maakt gebruik van cookies. Met cookies wordt de website persoonlijker en gebruiksvriendelijker.